60%

pracowników deklaruje, że w ciągu
ostatniego roku doświadczało stresu
utrudniającego codzienne funkcjonowanie

10%

ludzi w tym momencie przechodzi depresję.

30%

przejdzie przez życie bez większych trudności.

Krok pierwszy - świadomość

Rozwiązanie każdego problemu zaczyna się od jego zauważenia. Oczywiste, a jednak wielu z nas nie potrafi wyłapać pierwszych oznak stresu, kryzysu psychicznego czy zaburzeń u siebie. Przykładamy ogromna wagę do psychoedukacji. W sposób ciekawy i konkretny zwiększamy świadomość pracowników. Wiemy od naszych klientów, że dzięki naszym wykładom w organizacjach inicjowane są rozmowy o różnych trudnościach, ale też motywuje to pracowników do szukania profesjonalnej pomocy.

Alkohol – zabójcza metoda regulacji. Kiedy picie staje się niezdrowe?

Oficjalnie 4% Polaków jest uzależnionych od alkoholu – to Ci, którzy zgłaszają się po pomoc. Uzależnienie od alkoholu jest jednym z najtrudniejszych do wyleczenia. Im szybciej reagujemy tym większa szansa na opanowanie złych nawyków.

Jest silnie związane z przemocą domową – zarówno fizyczną jak i emocjonalną. Około 20% z nas jest w grupie ryzyka uzależnienia – co to oznacza? Co oznacza zdrowe picie? Co oznacza współuzależnienie? Dlaczego pijąc w stresie jesteśmy bardziej narażeni na uzależnienie się?

Temat ważny w związku we wzrostem spożycia alkoholu w czasie pandemii – radzimy sobie kontr-produktywnie.  Osoby, które rzadko wychodzą z domu w pandemii, zaczęły pić częściej. W Polsce chwalimy się piciem i śmiejemy z tym co są trzeźwi. Osoby leczące się stygmatyzujemy zamiast dawać im wsparcie i podziw za to, że podejmują się leczenia. Skąd się to bierze? Skąd się bierze nasza narodowa skłonność do picia?

W trakcie spotkania odpowiemy na takie pytania, jak:

  • W jakich okolicznościach jesteśmy bardziej podatni na uzależnienie i dlaczego różne substancje lub nawykowe zachowania są dla nas tak atrakcyjne?
  • Jakie mogą być pierwsze sygnały uzależnienia?
  • Jak działa typowy mechanizm tzw. nałogowej regulacji emocji na przykładzie uzależnienia od alkoholu i czym się różni od zdrowej regulacji emocji? Stres a uzależnienie.
  • Kiedy i gdzie sięgać po pomoc? Jak wspierać kogoś kto ma zwiastuny uzależnienia?

Różnorodność tożsamości płciowej wśród młodzieży

Jak identyfikuję swoją płeć, jak ją odczuwam, jak ją wyrażam – to składa się na tożsamość płciową. Kiedyś system narzucał wybór między byciem kobietą a mężczyzną. Wiemy jednak , że poczucie własnej płci jest związane zarówno z rolami, jakie ludzie pełnią w społeczeństwie, budową ciała, jak również z psychicznym poczuciem samego siebie. Jeżeli sposób w jaki dana osoba identyfikuje swoją płeć jest niezgodne z jej fizycznymi uwarunkowaniami oraz oczekiwaniami wynikającymi z norm kulturowych mówimy o osobie transpłciowej.

Pojęcie transpłciowości zawiera w sobie wiele rodzajów społecznej ekspresji i psychicznego poczucia własnej płciowości. Podczas wykładu zostanie omówiona tematyka różnorodności w zakresie tożsamości płciowej dzieci i młodzieży. Dowiecie się jakie są uwarunkowania neurologiczne transpłciowości, jakie są różnice indywidualne w zakresie doświadczania własnej płci przez młodzież. Na poziomie emocji – co przeżywają osoby transpłciowe, z czym się mierzą społecznie, jak wygląda ich sytuacja prawna. Przede wszystkim jak pomagać i wspierać wsparcia transpłciowych nastolatków.

Człowiek w cyklu życia – kroki milowe, konflikty, wyzwania rozwojowe

Choć lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy indywidualistami, życie każdego znasz toczy się w podobnym cyklu – narodziny, przedszkole, szkoła, studia, narzeczeństwo, śluby, rozwody, dzieci, chorujący rodzice, kryzys wieku średniego, mierzenie się z własną śmiertelnością.
Wykład – eye-opener – pokazuje, że jedziemy wszyscy na tym samym wózku, ale też pomoże Wam lepiej zrozumieć inne pokolenia – od własnych nastoletnich dzieci po starzejących się rodziców. Dla wielu z Was może być okazja do wglądu w Wasze wewnętrzne kryzysu. Cykl życia to wyzwania, wzrost i ciągłe budowanie własnej tożsamości. 

  • etapy cyklu rozwojowego człowieka
  • z jakimi wyzwaniami się mierzymy w kluczowych momentach zmian
  • wzrost empatii wobec osób w innym wieku
  • wzrost poczucia przynależności 

Peer to peer suport – dobre koleżeńskie wsparcie

Każdy z nas różni się potrzebą autonomii – jedni wolą zawsze sami inni wolą zawsze z drugim. W przypadku radzenia sobie z trudnościami, stresem, kryzysami kluczowym elementem naszej stabilności emocjonalnej jest korzystanie ze wsparcia. Ale często słyszymy 'nie martw się, to proste, inni mają gorzej, weź się w garść”. Takie słowa, choć mają intencje pocieszania, często zniechęcają osobę w kryzysie to otwartości i proszenia o pomoc. 

  • Jak być dobrym wspieraczem?
  • Co to znaczy dobra rozmowa?
  • Jak wspierać bliskich, przyjaciół, kolegów, którzy mają zawirowania emocjonalne, są przewlekle chorzy czy po stracie
  • Trochę o empatii plus krótki algorytm dobrej rozmowy.

Regulacja emocji – jak się emocjonalnie nie wypalić

To jak reagujemy na emocje zależy w dużej mierze, co sobie o emocjach sądzimy i czy w ogóle ktoś nas przygotował do tego zadania. Wiedza o emocjach, postawy, techniki zwiększają nie tylko to jak sobie poradzimy, ale i jak szybko. Emocje to nie tylko to co chcemy uniknąć. Regulacja to wywoływanie u siebie również pożądanych stanów.

  • Emocja jako motor działania
  • Emocja chciane i niechciane – czy każdy nie lubi złości, co z niechcianą radością?
  • Krótka ścieżka do regulacji – czyli od czego zacząć na drodze lepszego radzenia sobie z własnymi emocjami

Perfekcjonizm – dobra i zła strona dążenia do doskonałości

Wielu z nas identyfikuje się z perfekcjonistą. Do jakiego momentu perfekcjonizm jest zdrową sprzyjająca nam postawą a od kiedy staje się neurotycznym przymusem obniżającym komfort życia? Czy można samemu poradzić sobie z niezdrowym dążeniem do perfekcji? Czym się różny zdrowy perfekcjonizm od neurotycznego? Jak perfekcjonizm wpływa na nasze relacje? Co łączy prokrastynację i perfekcjonizm? Czy zawsze jest zła? Jak sobie pomóc, kiedy zwrócić się po pomoc specjalistyczną. 

  • perfekcjonizm z dążenie do doskonałości
  • wymiary cierpienia
  • co zyskujesz będąc perfekcjonistą
  • kiedy na terapię?

Zdrowie psychiczne w liczbach – oznaki kryzysu pracownika. Jak wspierać bez przekraczania granic krótko i długoterminowo?

W obecnej sytuacji 25% pracowników doświadcza różnych trudności psychicznych – zarówno długotrwałych, jak i tych
spowodowanych trudnymi przejściowymi sytuacjami życiowymi. Wykład będzie okazją do zapoznania się ze statystykami. Przedstawimy podstawowe sygnały, które menedżer może rozpoznać, a które są zwiastunami problemów psychicznych. Trudności życiowe, zaburzenia, choroby, lęki pracownika często mają wpływ na wyniki, relacje i samoocenę pracownika. Brak odpowiedzi i wsparcia wynika nie tylko z niemożności rozpoznania sygnałów. Co to znaczy wspierać pracownika w długoterminowo? Gdzie są tego granice? I jak pomocna może być jedna rozmowa i nawet krótkoterminowe wsparcie.

Zdarza się, że nie wiemy, jak rozpocząć rozmowę, jak nie przekraczać granic, czyli wspierać pracownika w jednorazowych problemach oraz w przypadku długotrwałych problemów psychicznych.

  • częstotliwość problemów ze zdrowiem psychicznym
  • objawy kryzysu w pracy
  • jak wspierać pracownika
  • granice pomocy

Dynamika stresu w pandemii – chroniczne zmęczenie, obawy, rozmyte granice, samotność- jak cierpimy, jak sobie radzimy?

Katastrofa niepewności – tak nazywamy zdarzenia, które trwają nie wiadomo jak długo, nie wiadomo jaki będą miały przebieg i ilu będzie poszkodowanych. Pandemia zaostrzyła wiele problemów, pokazując nasze potrzeby, ale też pokazując nasza siłę.  Długotrwałe stresory są z jednej strony zagrożeniem dla naszego dobrego samopoczucia, ale także okazją do budowania odporności psychicznej. Wielu z nas da z siebie to, co najlepsze i stanie się silniejszymi. Co jeszcze zrobić by wyjść z pandemii w dobrej formie? Jak sobie radzić kiedy czujemy, że rzeczywistość nas przerasta?

Podczas wykładu poznasz psychologiczną dynamikę pandemii. Jakie mechanizmy Cię chronią? Jak możemy uchronić się przed zmęczeniem i zbudować zdrową równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? Jaka jest zależność między poczuciem osamotnienia a brakiem autentycznych relacji?

  • chroniczne zmęczenie – jak sobie z nim radzić
  • dystans społeczny – jak wpływa na relacje
  • samotność i zdrowie
  • emocjonalna dynamika pandemii

Obniżony nastrój, depresja, psychoza – rozpoznawanie i odróżnianie i pomoc w zaburzeniach nastroju

Jesień kojarzy nam się z sezonową depresją. Czy tylko jesienią cierpimy na spadek nastroju? Zdecydowana większość osób z depresją i innymi zaburzeniami nastroju nie otrzymuje profesjonalnej pomocy. Albo nie dostrzegają w sobie depresji, lekceważą objawy, albo wstydzą się przyznać do swojego stanu nawet swoim bliskim. Często to, co mówią osoby w depresji, jest ignorowane, ponieważ nie wiemy, co mogą oznaczać różne objawy i słowa. Wiele osób funkcjonuje prawidłowo pomimo smutku, depresji i chronicznego zmęczenia, więc osoby wokół nich nie wierzą w ich dolegliwości.

Wykład będzie okazją do omówienia typowych objawów depresji i kryzysu psychologicznego. Obejmuje objawy zamaskowanej depresji i inne niż typowe objawy depresji u mężczyzn. Podane zostaną typowe oznaki kryzysu psychologicznego, które może dostrzec obserwator.

Jaka pomoc może wyrządzić więcej szkody? Podamy również kilka dobrych rozwiązań, jak najlepiej wspierać osobę w depresji.

  • czym jest depresja – wskazówki dotyczące samodzielnej diagnozy
  • jak wspierać osobę w depresji
  • jak zadbać o siebie w sytuacji spadku nastroju

Odporność psychiczna – elastyczne reagowanie na trudne wydarzenia

W obliczu trudności, codziennego stresu, a nawet traumatycznych wydarzeń ważne jest, aby nie być twardym psychicznie, ale elastycznym. Co oznacza odporność psychiczna, jak osoby oporne reagują na trudne wydarzenia, co jest najważniejszym czynnikiem sprzyjającym szybkiemu wyjściu z kryzysu?

Odporność psychiczna to umiejętność, a nie cecha. Jakie style radzenia sobie, style myślenia i postawy mogą pomóc Ci przezwyciężyć stresujące sytuacje, jak stworzyć bardziej optymistyczne podejście do życia. Jak możemy zarządzać naszymi emocjami i dlaczego wsparcie społeczne jest tak ważne w wychodzeniu z kryzysu.

  • odporność a wytrzymałość umiejętność czy cecha?
  • plusy optymistycznego podejścia do życia
  • wskazówki dotyczące regulacji emocji