Dodano 22 lipca 2022

Współczucie jako potężne narzędzie energetyzujące

Praca wciąż nie jest normalna. Miliony pracowników wciąż dostosowują się do zmieniających się wymagań zawodowych i osobistych, a my wszyscy wciąż jesteśmy w traumie po wydarzeniach ostatnich 18 miesięcy. Liderzy muszą wykazać się empatią i współczuciem, aby wspierać swoje zespoły i pracowników. Czy jednak na pewno wszyscy rozumiemy empatię tak samo?

Niektórzy uważają, że empatia to po prostu słuchanie ludzi, podczas gdy inni sądzą, że chodzi o zrozumienie poszczególnych osób. Z kolei część pracowników myśli o empatii jako o uczciwości i przejrzystości, Całe to zamieszanie sprawia, że koncepcja ta jest niezwykle trudna do ustalenia priorytetów i celów, nie wspominając już o próbach zmierzenia jej skuteczności. Dodatkowo niektóre rodzaje empatii są wyczerpujące i trudne do utrzymania przez dłuższy czas.

Weźmy pod uwagę pracowników ochrony zdrowia, którzy doświadczyli przytłaczającego wyczerpania z powodu radzenia sobie z silnymi emocjami wielu rodzin pogrążonych w żałobie, podczas gdy sami zmagali się z ograniczonymi zasobami i pracowali w nadmiarze godzin. Praktykowanie jednego z rodzajów empatii, który polega na aktywnym próbowaniu dostrzeżenia perspektywy innych ludzi, wymaga wielu zasobów poznawczych. Kiedy nasze zasoby umysłowe są już obciążone, jak w przypadku pracowników ochrony zdrowia, bycie empatycznym w ten sposób staje się dużym problemem.

Ale jest jeden rodzaj empatii, który zamiast nas wyczerpać, może mieć odwrotny efekt: może nas energetyzować. Co ważniejsze, jest to coś, co można podtrzymywać przez dłuższy czas. Jest to współczucie, które jest potężnym narzędziem energetyzującym.

Jeśli dostrzegamy czyjeś cierpienie i rozumiemy, dlaczego ktoś czuje się tak, a nie inaczej, to znaczy, że zaoferowaliśmy współczucie. Współczucie bez działania jest podobne do powiedzenia komuś: „Rozumiem, co mówisz, i chociaż sam bym się tak nie czuł, to widzę, dlaczego tak się czujesz, i przykro mi, że tak się czujesz”. Istnieje poznawcze zrozumienie impasu, ale żadna z osób nie kończy z wielkim poczuciem wyniku. Ale jeśli zrobisz dodatkowy krok, aby podjąć działania, które mają znaczenie dla osoby znajdującej się w trudnej sytuacji, to jest to współczucie – dar, który przynosi wszystkim nieoczekiwane korzyści.

W jaki sposób? Współczucie sprzyja motywacji w naszych mózgach, ponieważ sprawia, że zarówno odbiorca, jak i dawca czują się lepiej. Kiedy liderowi udaje się rozpoznać osobę znajdującą się w trudnej sytuacji, przyjąć perspektywę i zareagować w sensowny sposób – w rezultacie mózgi obu osób otrzymują sygnały nagradzające, które powodują uwolnienie substancji chemicznych (takich jak dopamina i oksytocyna). Sprawiają one, że czujemy się szczęśliwi i pełni energii oraz promują silniejsze więzi społeczne.

Weźmy pod uwagę kierownika, który właśnie dowiedział się o trudnej sytuacji pracownika – jakieś wydarzenie wyraźnie wpłynęło na niego, ale nie jest to nic, co kierownik może rozwiązać, np. śmierć w rodzinie. Zamiast zwykłego współczującego stwierdzenia w stylu: „Rozumiem, że to musi być dla Ciebie trudne”, współczujący menedżer może zmienić to stwierdzenie na pytanie: „Rozumiem, że to musi być dla ciebie trudne. Pokryłem twoje zmiany dla ciebie dzisiaj. Czy czas wolny lub nieprzerwana praca bez spotkań byłaby pomocna, czy też jest coś bardziej konkretnego, co mogę zrobić, aby pomóc?”. Podjęcie realnych działań w obliczu trudności naprawdę robi różnicę.

Współczucie ma również wpływ na tworzenie kultury zaufania, gdy mamy do czynienia ze wspólnymi przeciwnościami i zespoły wspólnie doświadczyły czegoś trudnego. Dzieje się tak dlatego, że pomaga ono tworzyć pokrewieństwo, synchroniczność i połączenia – jest szczególnie potężne narzędzie dla liderów, którzy w dzisiejszych czasach walczą o zatrzymanie pracowników.

Badania pokazują również, że im więcej praktykujemy współczucia, tym bardziej rozwija się nasz mózg. Grubość kortyzolu zmienia się, a funkcjonalna łączność wzrasta, dosłownie czyniąc nasze mózgi lepszymi z każdym działaniem, które podejmujemy, aby pomóc innej osobie. Dawanie innym okazuje się być dobre dla nas wszystkich.

Wróć do wszystkich artykułów