Dodano 1 października 2024

Wsparcie psychologiczne w czasie powodzi

BEZPIECZEŃSTWO:

Konkretna pomoc podstawowe potrzeby, schronienie, woda, prowiant, ciepły posiłek, naładowane baterie i powerbank.

  • Zapewnij dostęp do podstawowych potrzeb: żywności, schronienia i opieki medycznej.
  • Udzielaj jasnych informacji o tym, jak uzyskać pomoc. Sprawdzaj status sytuacji, staraj się potwierdzać informacje w różnych źródłach.

USPOKOJENIE:

Jeżeli ktoś chce mówić – daj mówić. Nie naciskaj, jeżeli ktoś woli mówić o czymś innym.

  • Słuchaj uważnie, bez oceniania. Każdy ma prawo do swojej indywidualnej reakcji.
  • Wyrażaj empatię – nawiązuj kontakt wzrokowy, mów, że stres i zamartwianie się jest normalne, złość na system jest normalna, gniew jest normalny, lęk jest normalny, ale śmiech i odreagowanie też jest normalne.
  • Zrozumienie – załóż, że nie wiesz jakbyś się czuł/a w takiej sytuacji, bądź ciekawy tego, co myśli i czuje dana osoba.

WSPARCIE BLISKICH:

  • Bycie w kontakcie z rodziną jest kluczowe dla poczucia bezpieczeństwa. Troszczący się, ale przede wszystkim konkretnie pomagający znajomi są nie do zastąpienia w czasie katastrofy.
  • Linkuj rodziny, pomagaj lokalizować bliskich.

SAMODZIELNOŚĆ:

  • Zachęcaj do samodzielności w zaspokajaniu potrzeb. Jak tylko ktoś może coś ogarnąć sam – zachęcaj do działania. Działanie, nawet najdrobniejsze, to odzyskiwanie kontroli w sytuacji, gdzie ta kontrola jest w rękach natury i na to wpływu nie mamy – ale na to, jak się zachowamy, jak o siebie zadbamy, jak się zachowamy wobec innych ludzi – mamy wpływ.

NADZIEJA:

  • Powódź to tymczasowa, przejściowa katastrofa, skończy się i zacznie się odzyskiwanie równowagi – od sprzątania po równowagę psychiczną.

Czego nie robić:

  • Nie naciskaj na dzielenie się szczegółami osobistymi.
  • Nie oceniaj, że ktoś czegoś nie zrobił albo zrobił niewystarczająco – każdy robi to, na co go w danej sytuacji stać.
  • Nie mów ludziom, co powinni czuć lub robić. Chyba, że masz do czynienia z osobą bezradną w swoich emocjach – wtedy dyrektywnie przekieruj ją po pomoc albo (jeżeli jesteś w bezpośrednim kontakcie) po prostu zaopiekuj się nią.
  • Nie obwiniaj ludzi za ich sytuację.
  • Nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać.

W oczekiwaniu na falę powodziową ludzie potrzebują wiedzieć, że są przygotowani, że mają plany awaryjne. Samo oczekiwanie wymaga bycia na bieżąco z informacjami, ale pomiędzy nimi warto przekierować swoją uwagę na komfort, coś smacznego, poczucie humoru – scrollowanie internetu dzisiaj jest wybaczone. Przekierowanie uwagi i sprawienie sobie jakiejś minimalnej przyjemności pomoże redukować stres w oczekiwaniu na falę powodziową.

Wróć do wszystkich artykułów