Dodano 26 kwietnia 2023

Dlaczego menedżer powinien umieć wspierać pracownika w kryzysie?

Mam nadzieję, że jest już niewiele osób, które wierzą w to, że problemy w życiu prywatnym, zaburzenia nastroju, czy trudności w relacjach z rodziną nie wpływają zupełnie na funkcjonowanie i zachowanie pracownika. Oczywiście zawsze znajdzie się grupa osób wysokofunkcjonujących, po których nie będzie tego wpływu widać, ale długotrwały kryzys psychiczny prędzej czy później odbije się na produktywności pracownika i jego relacjach z zespołem.

W ostatnich latach przeprowadziłam setki szkoleń dla menedżerów i wśród kilku tysięcy przeszkolonych osób tylko kilka wyraziło sprzeciw wobec pomysłu pytania pracowników o ich problemy w życiu prywatnym. Wbrew powszechnym opiniom, “Ja bym nie chciał/a, żeby ktoś o tym wiedział” pada bardzo rzadko. Zmiany w zachowaniu są wyraźnym komunikatem behawioralnym, ale pracownicy już narzekając na brak energii lub wspominając o swoich trudnościach w prywatnym życiu, uchylają nieco drzwi, żeby sprawdzić, czy ktoś jednak chciałby zajrzeć głębiej. I my nie zawsze wiemy i nie zawsze umiemy rozpoznać, że to jest zaproszenie do rozmowy.

Pracownicy, którym firmy udzielają różnych form pomocy i wsparcia psychologicznego, gdy przechodzą przez kryzys, poprawiają dość szybko swoje wyniki i ich kryzys trwa krócej. Nie chcę tutaj podawać liczb i parametrów, bo dla nas w Mental Health Center bardziej liczy się to, że taka pomoc jest po prostu ludzkim gestem, ułatwieniem przejścia przez trudny okres i dlatego, że tak jest po prostu przyzwoicie.

Nie każdy wie, co w takiej sytuacji zrobić, jak poprowadzić rozmowę i jakich słów użyć, aby niechcący nie zbagatelizować problemu. Może się okazać, że usłyszymy o sprawach, które mocno nas poruszą. Poważnie chore dziecko, zmęczenie opieką nad seniorem z otępieniem, trudny rozwód, śmierć członka rodziny, poronienie. Czasem będą to problemy z dziećmi, czasem zaniedbanie własnego poziomu energii.

Jak to robić? Zapraszamy na nasze szkolenia – w celu otrzymania pełnej oferty wykładów prosimy o kontakt mailowy: info@mhcenter.pl.

dr Małgorzata Wypych

Wróć do wszystkich artykułów